
Скандал с българска следа тресе Италия. Поискаха оставката на италианския министър на културата заради награда, дадена на филм на режисьорката Мишел Бонев. Мотивът е, че върху него е бил упражнен натиск от страна на премиера Силвио Берлускони да даде такава награда.
Самата Мишел Бонев е скандална фигура в Италия. В публичното пространство има дори слухове, че поддържа близки отношения с директора на италианската държавна телевизия.
На връчването на въпросната награда, за която се твърди че е "изфабрикувана", присъстваше и българска делегация, начело с министъра на културата Вежди Рашидов.

Разследване на в. "..." разкри, че самолетът на българската делегация е нает от частна италианска компания. Мишел Бонев е платила вечерята на делегацията, но няма данни да е плащала и самото пътуване, показва още разследването.
Самият Вежди Рашидов заяви в телефонен разговор в "Тази сутрин", че е бил поканен от организаторите на филмовия фестивал и че българските данъкоплатци не са платили нищо за това пътуване. Той беше категоричен, че темата не се отнася до него, а към този, който в крайна сметка е платил за мероприятието.
"Когато ме канят на гости, аз не питам домакина дали има касова бележка за това, което ми е предложил", каза Вежди Рашидов.
"Нито съм бил в журито, нито съм раздавал награди. Не ме интересува личния живот на хората", категоричен бе министърът на културата.
бтв / Бг Таймс
Още:
Как слугите на “ЛУКойл” обгрижват и момичките на Берлускони
Добавена на:30.09.2010
Автор:Пролетина Николова
Бонев в поза, на която италианския премиер не би устоял
В средата на април, тази година, с апломб през родните медии премина новината, че са започнали снимките на най-новия българо-италиански филм “Сбогом, мамо”. Както си му е редът имаше хвалебствени дописки за екипа и репортажи от мястото на събитието. Но най-впечатляващото бе, че лично министърът на културата Вежди Рашидов се разходи до снимачната площадка, за да поздрави сценариста и режисьора на продукцията -
българката с италиански паспорт Мишел Бонев.
В България вече се снимат много филми, но този бе първият, удостоен с височайшо министерско внимание. Още по-изненадващо, в началото на септември на Венецианския филмов фестивал готовият вече “Сбогом, мамо”, без въобще да е участвал в конкурсната програма, получи току-що основаната награда “Действие за жени”.
Обяснението на организаторите бе, че това е специален приз, създаден по случай 60-годишнината на европейската конвенция за съхраняване на основните човешки права. В България награждаването на филма бе толкова преекспонирано по всички телевизии, радиа и основните вестници, че в залисията си много от медиите дори пропуснаха да разкажат кой всъщност е спечелил фестивала – щатската лента “Някъде” на София Копола.
Затова пък в обширните материали и в по-дребните дописки неизменно пишеше, че най-после кинематографията на страната ни е била забелязана на голям филмов форум. В Италия обаче пресата бе категорична: “Действие за жени” е награда, която е била скалъпена набързо в последния момент по разпореждане на правителството, за да се връчи конкретно на Мишел Бонев.
Черешката на тортата обаче бе, че специално за да уважат Мишел Бонев и нейната награда до Венеция се беше разходила 40-членна официална делегация от иначе бедна България, оглавявана от Рашидов, която присъства на гала-вечерта. Платено от неясно кого, в пътуването бе включена група от артисти, но основно – от много журналисти.
Те бяха специално подбрани от началника на политическия кабинет на министъра – Ива Петрони, така че после да напишат само хвалебствия. И за Мишел Бонев, и за филма й, и за Рашидов. Но дори и при всичко това нещата изглеждат нормално като за България.
Лента с българско участие е спечелила някаква, макар и спорна, награда и официалните власти са съпроводили антураж, който достойно да почете събитието. Че си взели и послушни репортери, които да го отразят под диктовка. Случвало се е много пъти, какво пък толкова…
Историята започва да вони в момента, когато човек се зарови в италианската преса, която за разлика от официалната българска, съвсем не беше така позитивно настроена както към филма, така и към персоната на Мишел Бонев. А оттам и към натруфеното официално българско политическо присъствие около младата режисьорка. И има защо.


Берлускони стана премиер през 1994, но първото му правителство се задържа едва няколко месеца. Може би затова звездата на Бонев, поне пред прожекторите, не е изгряла по това време. Затова пък от 2001 той поема здраво юздите и оттогава е неизменен премиер на Италия.

Вестникът съобщава, че това не се е случило само, защото основният водещ от години Пипо Баудо се противопоставил категорично и заплашил да напусне, ако му натрапят “тази Мишел”. Все пак “новата любимка на Берлускони” се сдобива с назначение на “Сан Ремо”. Правят я “коментатор на фестивалните вечери” и тя всеки ден се появява в ефира на държавната телевизия РАИ, за да говори, неясно като какъв експерт, за качеството на песните.
“Мишел Бонев, изглежда, се появи от нищото. Въпреки многото творчески дейности, с които твърди, че се е занимавала, в интернет няма никаква следа от нея. Затова пък със завидната си осанка, с дългата си черна коса, тя вече почти се вживява в ролята си на първа дама. Случаят с Бонев е първият в историята на фестивала, когато конкурсните вечери се коментират от официално назначено лице”, пише “Ла република” през 2003.
Но това е само началото. След това българката прави зашеметяваща кариера. Появява се в епизодична роля във филма “Страстите Христови” на Мел Гибсън. Италианската преса обяснява, че Мишел е единственият статист във филма, който не е минавал през кастинг. След това РАИ си я взима под своя опека.
Директорът на държавната телевизия е издал заповед Бонев да участва в почти всички сериали, които телевизията заснема. Я тя годишно заснема поне десетина.
През 2007 нещата се изясняват. Тогава в пресата попадат записи от телефонни разговори на Берлускони с негови подчинени и различни общественици, от които става ясно как италианският премиер е протежирал момичетата, които са минавали през леглото му.
На 19.12.2007 в. “Л`еспресо” публикува материал, озаглавен “Историята на Сака” (Агостино Сака е директор на държавната телевизия РАИ през 2002-2003, а след това – шеф на РАИ фикшън – секторът, който произвежда телевизионни сериали и филми). Там се цитират част от разговорите по телефона между Берлускони и Сака.
По-любопитен е един от тях, в който премиерът посочва на телевизионния шеф: “Не е зле да изпробвате качествата на няколко млади актриси, които лично съм гледал и смятам, че се справят много добре. Мисля, че телевизията ще има огромна полза от тях”.
Тук Берлускони изрежда четири имена, едното от които е на Мишел Бонев. Очевидно е, заключава изданието, че италианските зрители трябваше да се радват на момичетата, които преди това са радвали очите на премиера.
Сега да се върнем в наши дни във Венеция. “Ла република” пише, че през 2008 Бонев е кандидатствала за държавна субсидия в Италия за филма си “Сбогом, мамо” и такава й е била отказана, заради ниските качества на сценария. Но за всеобща изненада в началото на 2010 субсидията й е била дадена.
Пишман-сценаристката не е имала никакъв проблем да получи държавни пари и от България, където неин копродуцент става Националният филмов център. Много проекти не се дореждат до финансиране от Центъра, но за креватната любимка на Берлускони пари има. Все пак у нас премиер е голям негов приятел.
Във Венеция Бонев получи наградата си не от неин колега или друго лице от културната гилдия, а от правителството. Връчи й я министърът на земеделието и горите Джанкарло Галан.
Пред медиите той въобще не се посвени да изрече, че “Берлускони ми се обади, за да ме помоли да предам топлите му поздравления на българската режисьорка и актриса”. Никой друг, дори и София Копола, не получи поздрави от Берлускони. Пресата отбелязва, че специално за българката премиерът на Италия съпроводил на гала-вечерта още един министър – на равноправието между половете Мара Карфаня.
При тази толкова ясна постановка е съвсем очевадно какво са правили 40 - те души от официалната българска делегация във Венеция. Те чисто и просто е трябвало да светят, докато Берлускони се обяснява на една от многото си изгори. Въобще няма съмнение и по чие разпореждане Рашидов и сие са поели към Италия.
За дружбата между Бойко Борисов и Силвио Берлускони се е писало много. Можем само да гадаем дали италианският премиер лично е помолил приятеля си да направи необходимия жест за любовницата му или Бойко се е сетил сам. По-скоро първото.
Най-жалкото е, че в огромната си част родната преса просто си затвори очите за цирка, в който е участвал един български министър. Слаборазпространеният вестник “Култура” пусна няколко реда, в които плахо задава въпроса на чий гръб е пътувала 40-членната делегация.
“24 часа” от кумова срама пък препечата италианска публикация по темата. Но го направи още по-плахо, взимайки текст не от голям италиански ежедневник, а от жълто интернет-издание, за да остане българският читател с усещането, че темата е някаква долна интрига, на която не следва да се вярва. А и “24 часа” пусна материала с уговорката, че “препечатваме статията, без да вземаме отношение към позицията на автора й”.
И как да вземат отношение, милите, като знаят кой е подготвял списъка за воаяжа и под чий контрол са били писани дописките за посещението на Рашидов на Венецианския фестивал.


Нейните специалитети са обгрижване на послушни и сплашване, натиск, шантаж и шамаросване на непослушни медии. Малкото репортери, върху които тя не успява да въздейства, се радват на всевъзможни обиди във форумите под статиите им, писани анонимно от подчинените на Дамянова. Ей-така действията й вече повече от десет години всяват страх в гилдията, поради което вестници, радиа и телевизии предпочитат или да хвалят, или да мълчат, когато в дадено събитие е намесена ръката Дамянова.
Всички помнят какво се случи с Георги Коритаров и как цялата журналистическа гилдия бе просто смразена и никой не си позволи да обели и дума за подмолните маниери на Диана Дамянова спрямо журналистиката у нас.
Миналата година, в разгара на кризата, Дамянова намери лесен начин да отърве излишни разходи покрай агенцията си. Тя пласира в правителството, чийто премиер Борисов управлява само фиктивно страната, командван зад кулисите от Валентин Златев, всичките си основни служители в “Ди енд Ди”. Почти всички заеха постове в министерските пресцентрове, но някои с повече заслуги като Ивчето Петрони (която през 2007 се издигна до изпълнителен директор на “Ди енд Ди”) бяха прокарани и на по-високи позиции.
Така българският данъкоплатец се сдоби със своята си Мишел Бонев. Докато бургазлийката Драгомира все пак е трябвало да играе някакви роли по сериали и дори да се поти над филм, за да получи държавните пари от РАИ, Дамянова не прави нищо. Народът издържа подчинените й, които тя е наредила по министерствата.
Затова пък винаги, когато човек на Дамянова стои зад някакво събитие, вестниците са послушни. Поради тази причина се направиха на ударени и за измислената награда във Венеция, за която цяла министерска свита се разходи до Италия, за да пляска на една премиерска любовница.Вестник "десант"
Yellow Bg
Няма коментари:
Публикуване на коментар